Segítség az adóbevallás elkészítéséhez!

Az alábbi posztban segítünk hogy könnyebb legyen elkészítened az adóbevallásod, lefordítjuk emberi nyelvre a NAV által közzétett több oldalas útmutatót. Kattints a “Bővebben” fülre a segítséghez!

Fontos újítás, hogy a 2016-ban megszerzett jövedelmedről a NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) elkészít egy adóbevallás tervezetet. Ez tartalmazza a jövedelmetek után fizetendő adót, figyelembe véve a titeket illető kedvezményeket (ha jogosultak vagytok), illetve az adóelőlegeteket. Tehát a NAV által elkészített bevallás-tervezetben láthatjátok, hogy kell még adót fizetnetek-e, esetleg több adót fizettetek be, vagy pont nullán álltok.

Fontos, hogy a NAV csak egy tervezetet készít, amit nektek kell jóváhagynotok! 

Ezt a következőképp tehetitek meg:

  • Ha van Ügyfélkaputok (ezt a kormányablakokban lehet igényelni ingyenesen, ha nincs)
  • Ha nincs Ügyfélkaputok
    • Ha március 15-ig igénylitek, a NAV elküldi nektek. Az igénylés az alábbi módokon történhet:
      • Január 31-től SMS-ben a +36 70 717 7878 számon. Az SMS-be bele kell írnotok a születési dátumotokat, adóazonosító jeleteket, illetve az SZJA szót. Tehát így kell kinézni az SMS-nek: “SZJA adóazonosító ééééhhnn” szóközökkel elválasztva. Pl: SZJA 8484848484 19950101
      • A NAV erre hivatott honlapjáról
      • A “Kérelem az adóbevallási tervezet papír alapon történp átvételéhez” nevű nyomtatványon
      • Levélben
      • A NAV ügyfélszolgálatán személyesen
      • A NAV telefonos rendszerén keresztül
    • Március 15 után viszont csak személyesen az ügyfélszolgálaton lehet ezt igényelni!

Amennyiben papír alapon kértétek, 2017 május 2-ig jut el hozzátok.

Ha megfelel amit látsz a tervezetben, egyetértesz azzal, nincs ellenvetésed, akkor az lesz a hivatalos adóbevallásod, ami május 22-én “lesz éles”, további teendő nincs.

Ha NEM értesz egyet az adóbevallás tervezettel, a következő a teendőd:

  • Módosíthatod az Ügyfélkapun keresztül online
  • Ha postán kaptad a tervezetet, akkor a szerinted helyes adóbevallást a “16SZJA” nevű nyomtatvány kitöltésével teheted meg. Ebben az esetben az ehhez a nyomtatványhoz tartozó útmutatót a NAV honlapján, illetve a NAV ügyfélszolgálatain érhetitek el.

 

Ha van olyan jövedelmetek amik nem munkáltatótól származnak, vagy a kifizető nem jelenti a NAV felé, akkor a “WebNYK” software segítségével a 16SZJA bevalláson keresztül vallhatjátok be ezeket a jövedelmeket, valamint papír alapon is lehetőségetek van elkészíteni ezt a bevallást, amihez a nyomtatványt megkapjátok a NAV ügyfélszolgálatain.

 

Adóügyeiteket rajtatok kívül intézheti (a megbízásotokkal):

  • A munkáltatótok, ha ti megbízzátok őt, és a munkáltató ezt vállalja is (nem kötelező vállalnia). Ebben az esetben nem kaptok adóbevallás tervezetet.
  • Meghatalmazhattok mást, pl törvényes képviselőt, könyvelőt. Ebben az esetben ő megtekintheti és módosíthatja az adóbevallásotokat, amennyiben meghatalmaztátok.

Ha a tervezetet nem módosítottátok, és nem adtok le 16SZJA nyomtatványt, valamint a munkáltató se készíti el az adóbevallásotokat, abban az esetben a NAV által elkészített adóbevallás lesz a hivatalos, az abban szereplő adatok (esetleges fennálló tartozások) lesznek a kötelezőek.

Ha szeretnétek rendelkezni az adótok 1+1%-ról azt a következőképpen tehetitek meg:

  • Az erre szolgáló online felületen vagy a 16SZJA nyomtatvány “EGYSZA” lapján, vagy az erre kialakított 16EGYSZA nyomtatványon keresztül
  • Ezt a nyilatkozatot május 22-ig kell eljuttatni a NAV-hoz, akár online, akár postai úton
  • Ha a munkáltatótok készíti az adóbevallásotokat, akkor május 10-ig a munkáltatónak is odaadhatjátok lezárt borítékban papír alapon
  • Csak akkor jut el az összeg annak, akinek szántátok, ha nincs adótartozásotok!

 

Hogyan lehet befizetni az adót ha hátralékom van?

  • Online, vagy személyesen az ügyfélszolgálaton bankkártyával
  • Banki átutalással
  • Csekken keresztül, amit igényelhettek a NAV ügyfészolgálatain vagy online a NAV honlapján

Részletekben is lehet fizetni, ha az SZJA és az egészségügyi hozzájárulás együttesen nem haladja meg a 200.000 Ft-ot. Maximum 6 hónapig lehet törleszteni, ezt az igényt a bevallás vonatkozó részén kell jelezni.

Fontos határidők:

  1. 2017 január 31: Eddig kérhetitek a munkáltatótól, hogy készítse el az adóbevallásotokat
  2. 2017 március 15: Eddig kérhetitek a NAV-tól az adóbevallás tervezet postai kézbesítését
  3. 2017 május 22: Az adóbevallás beküldési határideje, ha módosítani szeretnétek a NAV által készített adóbevallás tervezetet. Ha nem módosítjátok, ekkor lesz hivatalos a NAV által elkészített tervezet

Segítség:

  • +36 40 202 122 valamint a +36 80 202 122 telefonszámon éritek el a NAV-ot ahol minden kérdésetekre válaszolnak, ha felmerül még ezen kívül valami (hétfőtől csütörtökig 8:30-16:30, péntek: 8:30-13:30). Itt szükség lesz az előzetese igényelt ügyfélazonosítóra. Általános tájékoztatás a +36 40 424 242 telefonszámon érhető el
  • Természetesen minket is kereshettek kérdésekkel akár telefonon, akár Facebookon, segítünk amiben csak tudunk 🙂

 

Tehát nagyvonalakban:

  • Ha megfelel a NAV által készített adóbevallás, nincs teendőd
  • Ha nem megfelelő, hibát fedezel fel benne, akkor neked kell elkészíteni a fent leírt módon